Airbnb zakelijk?

Airbnb logo.png

Een kamer, appartement of compleet huis huren in een van je favoriete steden tegen een betaalbare prijs? Airbnb maakt dit mogelijk! Lees hier in dit artikel meer over.

Airbnb is een platform waar vraag en aanbod bij elkaar komen. Particulieren kunnen hier hun woonruimte beschikbaar stellen voor een vergoeding die zij zelf bepalen. Mensen die op zoek zijn naar een woonruimte voor langere of korte tijd kunnen via dit platform contact opnemen en de woonruimte huren. Momenteel worden er in 190 verschillende landen meer dan 2.000.000 woonruimtes aangeboden. In 2008 hebben Nathan Blecharczyk, Brain Chesky en Joe Gebbia Airbnb opgezet. Al snel bleek dat het platform een enorm succes was en de waarde wordt nu op 24 miljard (!) geschat.

Vormt Airbnb een gevaar voor de hotel industrie?
De hotel industrie is al jaren niet erg te spreken over het platform. Logisch natuurlijk; want particulieren kunnen woonruimte tegen veel aantrekkelijkere tarieven aanbieden dan de hotelbranche. Echter blijkt het in de praktijk toch niet helemaal zo te zijn. De hotel industrie ondervind wel degelijk concurrentie maar dat heb je in iedere branche. Als je de concurrentie voor wil blijven moet je blijven ontwikkelen en innoveren, en dat is precies wat Airbnb doet. Toch wordt er ook misbruik gemaakt van het platform. Vastgoed eigenaren bieden kamers aan op Airbnb en laten de sleutel overdracht en schoonmaak regelen door een bemiddelaar die een deel van de inkomsten krijgt. Zo lijkt het net of je een hotel boekt terwijl dit helemaal niet zo is. Zo ontlopen de vastgoed eigenaren voorschriften zoals brandveiligheid en dat is oneerlijke concurrentie.

Wat is het verdienmodel van Airbnb?
Airbnb genegeerd omzet middels 2 verschillende kanalen. Aan de ene kant betaalt de boeker 10% servicekosten over de huurprijs en aan de andere kant betaalt de verhuurder 3% van het boekingsbedrag. Airbnb heeft als doelstelling om in 2020, 10 miljard omzet te draaien waarvan 3 miljard winst.

Airbnb zakelijk
In 2014 heeft het platform ‘Airbnb zakelijk’ aangekondigd. Hier kan de zakelijke reiziger appartementen vinden die voorzien zijn van de gemakken die een zakelijke reiziger nodig heeft zoals bijvoorbeeld een goede WIFI verbinding. Er worden alleen gehele woningen getoond en dus geen kamers. De woningen die getoond worden zijn voor langere tijd beschikbaar en er staat bij of er een mogelijkheid is tot vergaderen. Ook werkt Airbnb samen met Concur die er voor zorgt dat zakelijke boekingen direct gedeclareerd worden bij de werkgever, zo heeft de huurder geen gedoe met bonnetjes etc. Airbnb speelt hier in op de doelgroep zakelijke reizigers die voor langere tijd op een bepaalde plaats moeten zijn en die graag een gezellige persoonlijke leefruimte willen hebben. Dat deze nieuwe tak van Airbnb succesvol is, bewijzen 35 grote Amerikaanse bedrijven zoals Facebook, Salesforce en Eventbrite die al van deze service gebruik maken.

Conclusie
Voor de particuliere bezoeker is Airbnb zeker een uitkomst als je tegen betaalbare prijzen ergens wil overnachten. Vooral in de grote steden waar de prijzen in de hotel sector relatief hoog liggen is dit een goed alternatief. Voor de zakelijke gebruiker is het ook zeker een uitkomst. Als je internationaal actief bent kun je jouw personeel relatief goedkoop onderbrengen voor het uitvoeren van werkzaamheden in het buitenland. Naast de prijs speelt de uitstraling ook een rol. Werknemers voelen zich in een persoonlijke omgeving meer op hun gemak wat de productiviteit en stemming van de werknemer ten goede kan komen.

 

Bronnen

Bnbmanager. (2015, 1 mei). Airbnb vs hotels: strijd nog niet beslist [Blogpost]. Geraadpleegd van http://www.bnbmanager.nl/airbnb-vs-hotels-amsterdam-tijdelijke-verhuur/

Key-bnb. (z.j.). Airbnb zakelijk. Geraadpleegd van http://key-bnb.com/airbnb-zakelijk/

Misset horeca. (2015, 18 juni). Airbnb 24 miljard dollar waard. Geraadpleegd van http://www.missethoreca.nl/hotel/nieuws/2015/6/airbnb-24-miljard-dollar-waard-101221550

Onze medeoprichters. (z.j.). Geraadpleegd van https://www.airbnb.nl/about/founders

Reijsen, M. (2012, 7 december). Wat de retail kan leren van Airbnb: collaboration als succesmodel [Blogpost]. Geraadpleegd van http://www.frankwatching.com/archive/2012/12/07/wat-de-retail-kan-leren-van-airbnb-collaboration-als-succesmodel/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s