Snapchat voor bedrijven

Snapchat loge

 

 

 

Snapchat is een razend populair social media platform. Veel bedrijven weten niet dat dit platform ook zakelijk inzetbaar is. Lees hier in dit artikel meer over.

Snapchat is een social media platform dat te gebruiken is via een mobiele applicatie waar je foto’s en video’s naar vrienden, familie en kennissen kunt sturen. Nu klinkt dit niet zo interessant, maar het leuke aan Snapchat is dat de foto of het filmpje 3 tot 10 seconde zichtbaar is en daarna weer verdwijnt. De foto of video kan dus niet terug gehaald worden of opnieuw afgespeeld worden. Je kunt dus wel begrijpen dat de gekste foto’s naar elkaar gestuurd worden.

Snapchat voorbeeld .png

Ook bestaat er de mogelijkheid om foto’s of video’s op ‘mijn verhaal’ te plaatsen. Deze content blijft dan 24 uur zichtbaar voor de mensen die jij in je lijst hebt staan, daarna wordt de content automatisch verwijderd. Snapchat is opgericht in 2011 door Evan Spiegel, die nu pas 25 jaar is. Het platform wordt geschat op een waarde van 19 miljard dollar!

Adverteren op Snapchat
Momenteel is de functie om te adverteren in Nederland wel online in Nederland maar wordt het nog niet gebruikt. Dit heeft te maken met de kosten hiervan. Om een voorbeeld te geven: 1 dag adverteren op Snapchat kost 750000 dollar per dag! Dan zou je denken waarom zou je dat in hemelsnaam doen? De advertentie wordt namelijk geplaatst op de tijdlijn van tientallen miljoenen gebruikers over heel de wereld, het bereik is dus heel erg groot. Voor grote bedrijven als MTV en CNN die wereldwijd bekend zijn kan dit dus wel degelijk interessant zijn. Voor de kleinere bedrijven is dit niet realistisch en haalbaar gezien het budget dat hier voor nodig is. De advertentie mogelijkheid is tot nu toe de enige inkomsten born van Snapchat.

Hoe kan Snapchat dan wel interessant zijn voor het ‘normale’ bedrijfsleven?
Je kunt net als andere reguliere gebruikers een account aanmaken. Door op dit account volgers te creëren kun je foto’s en video’s naar deze volgers versturen. Dit is zeer interessant omdat je jouw volgers exclusieve beelden kan laten zien van bijvoorbeeld de productie van een nieuw product. Je zou ook kunnen denken aan het opzetten van unieke acties zoals het versturen van kortingscodes die de conversies bevorderen. Je kunt volgers creëren door op andere social media kanalen aan te geven dat je actief bent op Snapchat en daarbij de Snapchatnaam weergeven zodat ze jouw kunnen toevoegen. Door unieke content te plaatsen bind en boei je de volgers en raken ze meer betrokken bij jouw merk.

Welke doelgroep is er actief op Snapchat?
Momenteel kent Snapchat 1,5 miljoen gebruikers in Nederland. Wereldwijd worden er dagelijks 400 miljoen ‘Snaps’ verstuurd. Binnen Nederland is het platform vooral populair onder tieners van 14 t/m 22 jaar. Dus als jouw doelgroep hier niet tussen valt dan is dit platform minder geschikt om in te zetten als marketingtool.

Conclusie
Als de doelgroep die je wilt bereiken actief is op Snapchat dan is het zeker het overwegen waard om dit platform in te zetten als marketingtool. Het is wel van belang dat je als bedrijf leuke en unieke content te melden hebt om deze doelgroep te boeien en binden. De advertentie mogelijkheden zijn vanwege de grote budgetten nog niet echt interessant voor het Nederlandse bedrijfsleven, wellicht dat hier in de toekomst nog verandering in komt.

 

Bronnen

Boon, D. (2015, 25 maart). Snapchat voor je bedrijf: hoe werkt dat? [Blogpost]. Geraadpleegd van https://bloeise.nl/snapchat-voor-je-bedrijf-hoe-werkt-dat/

Bouwens, T. (2015, 30 januari). Snapchat: van social medium voor jongeren tot onmisbare marketing tool [Blogpost]. Geraadpleegd van https://marketingmed.nl/snapchat-van-social-medium-voor-jongeren-tot-onmisbare-marketing-tool/

Lamain, N. (2014, 9 februari). Wat is Snapchat nou precies? [Blogpost]. Geraadpleegd van http://www.freeband.nl/wat-is-snapchat-nou-precies/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s