Ooit gehoord van WeChat?

WeChat
Momenteel domineert WeChat de social media markt in China. Gebruikers zijn niet van deze applicatie af te slaan en besteden dagelijks vele uren op dit platform. Maar wat is WeChat nou eigenlijk? Dit artikel geeft hier antwoord op.

WeChat, je hebt er waarschijnlijk nog nooit van gehoord. Maar momenteel domineert deze applicatie de social media markt in China. WeChat is een mobiele applicatie combinatie van WhatsApp, Twitter en Facebook. Daarnaast biedt de applicatie ook een betaalfunctie aan. Deze combinatie brengt veel voordelen met zich mee, werkelijk alles kan gedaan met het platform. Met WeChat kan er onderling gechat worden en er kunnen foto’s en video’s gedeeld worden, de app laat zien welke gebruikers van WeChat er in de buurt zijn, je kunt games spelen en andere WeChat gebruikers uitdagen en er kan betaald worden met WeChat.

Betaal functie WeChat
WeChat Pay is een van de belangrijkste functies van WeChat en dit maakt ook het grootste onderscheid met WhatsApp, Facebook en alle andere social media platforms. WeChat biedt verschillende mogelijkheden tot betalen:

–          Normale betaling: Normale aankopen zoals een bioscoop kaartje (Vergelijkbaar met Ideal)
–          Utilities: Energie- en waterrekeningen betalen en scannen via WeChat
–          Transfer: Gebruikers van WeChat kunnen onderling met één druk op de knop geld overmaken
–          Go Dutch: Zo als de naam al zegt op de Hollandse manier een rekening splitten en direct betalen
–          Lucky Money: Het versturen van een verjaardags- “envelopje” voor verjaardagen en andere gelegenheden waar cadeaus gepast zijn
–          Betaling met QR code: Doormiddel van het scannen van een QR code kunnen er bijvoorbeeld in een supermarkt producten worden aangeschaft en gelijk betaald worden

Hoe meer mensen WeChat gebruiken, hoe gebruikelijker het wordt om deze betaalfunctie gebruiken. De wereld er omheen past zal zich daarop moeten aanpassen zoals je nu al ziet in de supermarkten die gebruik maken van een QR code.

Wie is er actief op WeChat?
Momenteel wordt de applicatie voornamelijk in gebruikt in China. Ruim 600 miljoen (!) Chinezen maken gebruik van WeChat. De app wordt door de gebruiker ongeveer om de vijf minuten geopend om de laatste updates te checken of betalingen te doen. Je kunt je dus wel inbeelden hoe razend populair deze dit platform is.

Komt WeChat naar Europa?
Voorlopig zullen we nog even moeten wachten op de applicatie. Een uitrol in Zuidoost-Azië is volgens WeChat de eerste stap. Daarna zullen de Verenigde Staten en Europa volgen. Je kunt de app natuurlijk al wel gewoon downloaden en gebruiken, echter zullen er weinig medegebruikers zijn met wie je de app kan gebruiken. Daarnaast zal je ook niets aan de betalingsfunctie hebben omdat hier in de omgeving nog niets voor is ingericht .

Wat biedt WeChat voor het bedrijfsleven?
Doordat WeChat veel functionaliteiten biedt worden alle gegeven van de gebruikers opgeslagen. Een van die functionaliteiten is de betaalfunctie. Op deze manier worden de customer journey van de WeChat gebruikers in kaart gebracht. Dit is zeer interessant voor bedrijven voor wie complete CRM systemen te duur zijn. Zij kunnen gebruik maken van WeChat om zo in contact te komen met de doelgroep. Bijvoorbeeld als een gebruiker bij een winkel in de buurt is kan er een bericht gestuurd worden met een actie of promotie om hem of haar de winkel binnen te lokken.

 WeChat in het Nederlandse bedrijfsleven?
Nee, voorlopig ziet het er niet naar uit dat WeChat toepasbaar is in het Nederlandse bedrijfsleven. Mede doordat Nederlandse bedrijven al beschikken over een CRM systeem wat toch wel een van de USP’s is voor WeChat binnen het bedrijfsleven. En om je huidige CRM systeem, wat er vaak meerdere zijn, overboord te gooien voor een enkel systeem zal niet snel gebeuren. Tot slot zijn er in Nederland tal van andere social media platforms die erg populair zijn en het zal dus niet eenvoudig zijn om de Nederlanders over te halen tot het gebruik van WeChat.

 

Bronnen

Oosterveen, D. (2015, 1 oktober). Alles in één: de e-commercerevolutie die WeChat heet [Blogpost]. Geraadpleegd van http://www.marketingfacts.nl/berichten/wechat-de-ecommerce-revolutie

Jongen, W. (2015, 8 september). De killer applicatie van dit decennium: WeChat in China [Blogpost]. Geraadpleegd van http://www.emerce.nl/achtergrond/killer-applicatie-dit-decennium-wechat-china-4

Kaliber. (2015, 27 juli). WeChat & Weidian; Chinees mobiel internetvernuft dat de wereld kan veroveren [Blogpost]. Geraadpleegd van https://kaliber.net/inventors/wechat-chinees-mobiel-internetvernuft-dat-de-wereld-kan-veroveren

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s