Check in met Foursquare

foursquare_logo.png

Inchecken op social media bij onze favoriete spot doen we allemaal wel eens. Foursquare is een applicatie die hier speciaal voor is gemaakt. Lees in dit artikel meer over de mogelijkheden van deze applicatie.

Even kennis maken met Foursquare:

Foursquare is dus een social media applicatie waarmee je kunt inchecken bij jouw favoriete locaties. Denk hierbij aan: bedrijven, winkels, steden, natuurparken, uitgaansgelegenheden, restaurants etc.. Zo weten de andere gebruikers waar je bent en waar je bent geweest. Het leuke aan deze applicatie is dat hoe vaker je ergens komt hoe meer dat gewaardeerd wordt; zo kun burgemeester worden van een locatie naarmate je daar vaker komt. Dit soort spelelementen maken de app erg populair; in Nederland telt de app 31000 dagelijkse gebruikers en 55 miljoen wereldwijd.

Foursquare.png

Wat heeft de app nog meer te bieden naast in checken?
Naast het inchecken kun via de app kijken wat er allemaal te doen is in de omgeving waar je op dat moment bent. Ook bestaat er de mogelijkheid om de locaties waar je bent geweest te beoordelen. Andere mensen kunnen deze beoordeling bekijken en jij kan ook de boordeling van anderen bekijken. Op die manier kun vooraf zien of een locatie goed of minder goed staat aangeschreven volgens de gebruikers van Foursquare. Het platform is in 2014 opgesplitst in twee delen: Foursquare en Swarm. Foursquare wordt gebruikt als locatie-discovery app en Swarm als check-in app. Een leuke extra bij Swarm is dat je kunt zien wie van je vrienden in de buurt is.

Foursquare en Swarm voor bedrijven
Het is natuurlijk leuk als zoveel mogelijk mensen zich bij jouw bedrijf inchecken en deze ook zo positief mogelijk beoordelen. Maar daar pluk je niet optimaal de vruchten van als je niet weet wie jouw bezoekers zijn. Daarom wordt er sinds kort de optie geboden om locaties te claimen. Door je locatie te claimen krijg je inzicht in je bezoekers en kan je bezoekers die inchecken aanbiedingen doen. Ook krijgen de bezoekers de mogelijkheid om de recensie en check-in te delen op andere social media.

Adverteren op Foursquare
Sinds kort bestaat er de mogelijkheid om op Foursquare te adverteren. Vanaf €25 per maand kun een advertentie plaatsen en mag je zelf beslissen in welk werelddeel, land stad jouw advertentie wordt getoond. De advertentie mag bestaan uit maximaal 160 tekens en een afbeelding.

Conclusie
Voor de slimme marketeer is Foursquare zeker een meerwaarde. Het gebruik is gratis en zo kun op een makkelijke wijze sociale bewijskracht verzamelen doormiddel van checkin’s en recensies. Deze recensies worden gelezen door anderen en dat is dus gratis reclame. Of de recensies positief zijn is natuurlijk helemaal aan jezelf te wijten. Wat betreft de advertentie mogelijkheden is Foursquare nog in de begin fase en kan er enkel nog in Amerika op stad niveau getarget worden. Het wordt zeker interessant als er ook in Europa op stad niveau getarget kan worden. Dan kan er specifiek promotie worden gestuurd naar bezoekers van een stad.

 

Bronnen:

Spierings, F. (2015, 5 november). Zijn Swarm en Foursquare interessant voor marketeers? [Blogpost]. Geraadpleegd van https://marketingmed.nl/swarm-en-foursquare-voor-marketeers/

Koolhof, K. (2014, 6 juni). Laat zien waar je bent met app Swarm [Blogpost]. Geraadpleegd van http://www.gelderlander.nl/algemeen/multimedia/laat-zien-waar-je-bent-met-app-swarm-1.4390742

Ateeq, A. (2014, 4 maart). Foursquare Commercial [Video]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=EGsTNTc8oao

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s