Online marketing trends in 2016

Trends 2016

Als online marketeer is het van belang dat je op de hoogte bent van alle trends en ontwikkelingen op jouw vakgebied. Oprichter van Both Social Menno Both en oprichter van AdWords Robot Dennis Doubovski, vertellen in een webinar de aankomende trends voor 2016. Daarnaast blikken zij terug op de cijfers en trends van het afgelopen jaar. Lees hier meer over in dit artikel.

Wat waren de trends in 2015?
Social media was in 2015 een belangrijk medium. De populairste social media platforms in 2015 waren op volgorde: Facebeook, youtube, Google+, LinkedIn en Twitter. Opkomende platforms zijn: Instagram, Pinterest, Snapchat, Tumblr, Foursquare, WeChat. Maar waar ging het over op twee van de grootste Platforms?

Twitter top trends in NL
1.#Vacature 2.#Voetbal 3.#ZZP 4.#pgbalarm 5.#Drone 6.#Wielrennen 7.#pvv 8.#JeSuisCharlie 9.#EU 10.#ISIS

Twitter top trends wereldwijd
1.#Jobs 2.#Quran 3.#ISIS 4.#PrayForParis 5.#LoveWins 6.#CharlieHebdo 7.#JeSuisCharlie 8.#BlackLivesMatther 9.#SandraBland

Facebook top trends NL
1.Charlie Hebdo 2.Aanslagen Parijs 3.Ali B in DWDD 4.Tour de France 5.Eurovisie Songfestival 6.Griekse financiële crisis 7.Syrische burgeroorlog en vluchtelingencrisis 8.Sail Amsterdam 9.Aardbeving Nepal 10.Holland next topmodel

Facebook top trends wereldwijd
1.Presidentsverkiezingen VS 2.Aanslagen Parijs 3.Syrische burgeroorlog en vluchtelingencrisis 4.Aardbeving Nepal 5.Griekse financiële Crisis 6.Homohuwelijk 7.Strijd tegen ISIS 8.Charlie Hebdo aanslag 9.Protesten in Baltimore 10.Schietpartij Charleston en debat rondom vlag.

Het gaat vooral over actualiteit en grootte evenementen. Als bedrijf zijnde is het belangrijk om dit goed in de gaten te houden en hier op in te spelen. De overige trends uit 2015 zijn de toename van mobile e-commerce, toename van advertentie mogelijkheden op social media en andere platforms en het gebruik van WhatsApp door bedrijven om sneller en intiemer met de consument te communiceren. Dit zijn een aantal trends die zich hebben ontwikkeld in 2015.

Wat zijn de trends in 2016?
In 2016 vinden er een aantal interessante ontwikkelingen plaats op het gebied van trends. Maar ook zien we een aantal trends uit 2015 terug. Hieronder een overzicht van de trends in 2016:

Adverteren
Online adverteren ontwikkeld zich in een razend tempo. Naast SEA bieden veel Social media platform de mogelijkheid om te adverteren. Naast Facebook bieden Pinterest en Instagram sinds kort deze functionaliteit ook aan. De advertentie mogelijkheden op het internet gaan zich steeds meer uitbreiden en bedrijven maken hier dan ook steeds meer budget voor vrij. Hou deze ontwikkeling goed in de gaten zodat jij er als eerste bij bent.

Mobiel
Het gebruik van mobiel onder de consumenten stijgt ieder jaar weer. Dit betekend dat jij als bedrijf de online activiteiten hierop moet aanpassen. Zorg dat de website, e-mails en andere activiteiten responsive zijn zodat ze goed zichtbaar en te gebruiken zijn op mobiel.

1 op 1 communicatie
Persoonlijke communicatie met de doelgroep is een opkomende trend in het bedrijfsleven. Zo neemt het gebruik van WhatsApp toe binnen het bedrijfsleven en komt ook Facebook met de mogelijkheid om als consument met bedrijven te chatten. De persoonlijke benadering wordt steeds belangrijker voor de consument en dus ook voor jou als bedrijf.

Video Sharing en adverteren
Het gebruik van video leidt tot 62% meer engagment dan afbeeldingen of tekst. Logisch dus dat deze trend zich in het aankomende jaar flink gaat ontwikkelen. Daarnaast zal ook het adverteren via video gaan toenemen.

Content
Content is en blijft een belangrijk onderdeel van de online strategie. Maar wat valt er nu eigenlijk onder content? De afbeelding hieronder geeft dit goed weer:

Schermafbeelding 2016-01-04 om 22.10.38.png

Je ziet dat er eindeloos veel varianten van content zijn. Het is belangrijk dat je actief bezig blijft met het creëren van nieuwe, relevante en vooral unieke content. Haak in op actuele gebeurtenissen en zorg voor interactie met jouw doelgroep. Met de juiste content creëer je meer engagment met jouw doelgroep en versterk je de SEO van je brand.

Conclusie
Het online landschap ontwikkeld zich in een razend tempo. Zorg dat je als bedrijf meegaat met de trends en ontwikkelingen om voorsprong te houden op de concurrentie.

 

Bronnen

Both, M., & Doubovski, D. (2015, 16 december). Webinar: Marketing trends voor 2016 en statistieken van 2015 [Video]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=7sZVm04iS3w

 

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s