Whatsapp voor bedrijven

whatsapp

Dat WhatsApp een veel gebruikte applicatie is onder particulieren is niets nieuws. Maar dat deze applicatie nu ook interessant is voor het bedrijfsleven wel. Jarno Duursma vertelt hier in een interessant webinar meer over. Lees hier waarom dit platform zo interessant is binnen het bedrijfsleven.

WhatsApp is een berichtenservice waarmee je gratis berichten kunt sturen vanuit je mobiel naar je vrienden, familie, kennissen en andere personen die actief zijn op dit platform. Het enige wat je hier voor nodig hebt is een internetverbinding.

In Nederland bevinden zich meer dan 10 miljoen actieve gebruikers op dit social media platform.Een gemiddelde gebruiker besteed per maand 195 minuten op WhatsApp, verstuurd 60 berichten en ontvangt 155 berichten per dag. Daarnaast is WhatsApp de meest geopende app in Nederland. Je kunt dus wel stellen dat WhatsApp een populair platform is en dus ook voor het bedrijfsleven interessant kan zijn. De onderstaande grafiek geeft mooi weer waar WhatsApp staat ten opzichte van andere social media platforms.

Schermafbeelding 2015-12-01 om 15.39.44

Wie is de doelgroep?
De doelgroep die actief is op WhatsApp is relatief jong, gefocust op mobiel in plaats van desktop en zeer actief op sociale platforms. De onderstaande grafiek geeft de leeftijdsgroep en de inkomensklasse weer van de doelgroep.

Schermafbeelding 2015-12-01 om 15.58.06

Waarom en hoe kun je als bedrijf inspelen op de doelgroep via WhatsApp?
Waarom je als bedrijf moet inspelen op WhatsApp is eigenlijk niet zo moeilijk:

– Het bereik is groot (Bijna 10 miljoen gebruikers in Nederland)
– De doelgroep is actief op WhatsApp
– Whatsapp is een platform dat nagenoeg iedereen begrijpt
– WhatsApp biedt veel mogelijkheden voor het versturen van gevarieerde content zoals afbeeldingen, video, geluidsopnames en het delen van locaties.
– WhatsApp is een gratis platform
– Berichten worden bijna altijd gelezen door middel van push berichten

Al deze aspecten maken het zeer interessant om als bedrijf actief te zijn op dit platform. Echter is het gebruik van WhatsApp zowel intern als extern interessant.

Extern
WhatsApp kan de communicatie tussen jou als bedrijf en de consument versoepelen en versimpelen. Omdat WhatsApp een relatief laagdrempelig platform is, zijn de consumenten eerder geneigd om via dit platform vragen te stellen. Door hier snel op te reageren zal de klanttevredenheid omhoog schieten en zal er positiever over jouw bedrijf worden gepraat. Veelgestelde vragen zijn niet alleen algemene vragen zoals openingtijden en levertijd, maar ook product gerelateerde vragen worden vaak gesteld. Door juist slim op deze vragen in te spelen kunnen er extra conversies gerealiseerd worden. Naast extra’s conversies en een hogere klanttevredenheid kan er ook een duidelijker klantprofiel geschetst worden waardoor er nog beter op de vraag van de consument ingespeeld kan worden.

Intern
Ook intern biedt WhatsApp mogelijkheden. Vaak gaat de communicatie binnen bedrijven via mail, vergaderingen en telefoon gesprekken. Er is natuurlijk helemaal niets mis met deze manier van communiceren, het kost alleen veel tijd. Door het gebruik van WhatsApp kan deze tijd gereduceerd worden en kunnen problemen sneller verholpen worden. Je kunt bijvoorbeeld per afdeling een “groepsapp” aanmaken waar alle ideeën, problemen en andere communicatie besproken wordt. Hierdoor is er gelijk inzicht in alles wat er binnen een afdeling speelt en iedereen is up to date.

Zitten er ook nadelen aan het gebruik van WhatsApp?
Zeker, WhatsApp is namelijk nog niet helemaal ingericht om gebruikt te worden binnen het bedrijfsleven. Zo kan een verzendlijst (Lijst met consumenten) maar maximaal 256 deelnemers bevatten en is dit dus nog minder interessant voor de grote spelers. Daarnaast kunnen er nog geen specifieke statistieken gemeten worden zoals de klik ratio’s op specifieke links. En als laatste kunnen veel verstuurde standaard berichten gezien worden als spam waardoor het account voor een bepaalde tijd geblokkeerd wordt.

Conclusie
WhatsApp is binnen het bedrijfsleven zeker geschikt voor het bevorderen van de CRM. Echter is het nu meer interessant voor het MKB en moeten de grotere organisaties nog even wachten tot dat het platform meer ontwikkeld is. Al met al zeker de moeite om te kijken of WhatsApp iets voor jouw organisatie kan betekenen!

 

Bronnen

Duursma, J. (2015, 01 november). Whatsapp Voor Bedrijven Emerce 2015 [Video]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=v5EH5l9BSBM

Bathoorn, J. (2015, 06 juni). WhatsApp voor bedrijven, doe jij al mee? [Blogpost]. Geraadpleegd van http://www.frankwatching.com/archive/2015/06/06/whatsapp-voor-bedrijven-doe-jij-al-mee/

Duursma, J. (2015, 02 september). Webcare op WhatsApp: zo doen NLE, Transavia & 9292 het [Blogpost]. Geraadpleegd van http://www.frankwatching.com/archive/2015/09/02/webcare-op-whatsapp-zo-doen-nle-transavia-9292-het/

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s